Jak vybrat elektrokolo

 

Pokud zvažujete koupi elektro kola je dobré si před koupi  vyjasnit a vysvětlit některé fakta nejen o kolech samotných, ale i o vlastních potřebách. To znamená,  ujasnit si kde a v jakých podmínkách budete na kole jezdit.

Když pomineme,  že máte jasno v samotné koncepci  kola,  víte,  už jaké kolo potřebujete zdali  trekinkové nebo horské,  je potřeba se podívat na elektrifikaci. Chcete-li elektro stránku kola.

Tady se pokusím Vás správně navést na to ideální elektro kolo právě pro Vás.

V zásadě jde prakticky o dvě verze umístění motoru a dva typy  snímačů.

Začneme   snímači.

 

 Otáčkový  snímač  (kadenční snímač)  je umístěný  na kolech s motorem v náboji.  Dnes už téměř vždy v zadu.

  (u starších modelů býval v předním náboji).

 

 Torzní snímač je součásti středových motorů, kde u lepších systému jich muže být i více.

Nyní  v krátkosti představím kola s různým umístěním motoru a tím pádem i příslušným typem snímače.

 

 

Kolo s motorem v náboji  používá  vždy otáčkový snímač a popř.  v náboji halové čidla.

Tohle to kolo pracuje tak že pokud začnete otáčet  klikami, snímač  vyhodnotí,  že na kole jedete a dá pokyn přes  řídící jednotku  motoru v náboji a ten se rozjede.

Na ovládacím panelu na řidítkách si určíte jak moc má motor zadní náboj hnát

( jakým výkonem )

Pokud přestanete klikami  otáčet, motor se vypne, nyní už pojedete jen setrvačností.

To samé se stane i když začnete brzdit, systém motor odpojí.  Kola s tímto systémem jsou vhodná  pro jízdy po městě,  cyklostezkách, cestách a zpevněných lesních a polních cestičkách.

Všude tam kde si chci jízdu užít a nechat se,  jak říkám já tlačit do zad. Zde opravdu stačí jen otáčet  nohama ( klikami).  Horší to už je v opravdovém členitém  terénu nebo v prudších nebo táhlých kopcích.

Tam tento motor  nereaguje okamžitě na rozdíl od středových  motoru.  Dochází k přehřívaní  systému a bezpečnostní  pojistka řídící jednotky systém odstaví

Motor se vypne.  Několik krát jsem zkoušel jet do opravdu prudkých kopců s motorem v zadním náboji . Jde to a vyjedete prakticky  cokoliv, ale je třeba používat celou škálu převodů a přípomoc si dát na nižší stupeň .

 

Kolo se středovým motorem s torzním snímačem (nebo i více snímači.)

Tady jsou čidla snímače umístěna  přímo v motoru. Tento systém je sofistikovanější  a umožňuje okamžitou reakci motoru. V motoru jsou soustředěná tlaková a  jiná čidla, která snímají  více parametru.

 Hlavním je tlak vyvíjený na kliky,  dalším je natočení kliky vůči ose kola, ( vysvětlím to tak, že pokud máte kliku v horní úvrati a na pedál tlačíte,  systém okamžitě,  a to několik krát za sekundu  tlak vyhodnotí,   porovná s to s nastavením na ovládacím panelu). Výpočet je ve  watech a tuto informací  předá do motoru.

 Který jak už jsem říkal reaguje okamžitě.  Pokud budete tlačit na pedál více i motor bude  jinak reagovat. Tento systém je úsporný, neboť když kliky se blíží do  dolní úvrati tak (kde již tolik síly nemáte) ubere a počká si na druhou nožku která se za chvíli dostane  na vrchol pracovního cyklu.  Jízda je tak plynulá dynamická a rovnoměrná.  Tyhle  vlastnosti  upotřebíte ve členitém a  kopcovitém terénu, ale i na cestě.   V dnešní době u těchto motorů je běžnou věcí diagnostika, která umí vyhodnotit  stav motoru,  stav a historii a kondici baterie a celkový stav jednotlivých čidel a komponentu celého systému. Lze tak provádět přes počítačové rozhraní  úpravu  (update) výkonu  a dalších parametrů systému.

Vhodné pro sportovce,  kopcovité hráče, a  borce co chtějí místo jednoho kopce si objet v ten den i další nějakou stojku. :)

V poslední době a  naznačuji to i trendy ze zahraničí jak jsem viděl na různých výstavách se středové motory montují čím dále více i na trekinková  kola i city kola.  Jenže  tyto stojí asi  o 10.000,- kč  více  než stejné kola s  motory v náboji .

A na závěr: i podrobné informace nikdy nenahradí  testovací jízdu a osobní seznámení se s kolem a porovnání  jednotlivých typů a systému, stalo se už hodně krát,  že zákazník změnil svůj názor na základě jízdy na různých elektro kolech . Na našich prodejnách se Vám rádi pověnujeme,  poradíme a umožníme vyzkoušet si různé modely a systémy elektro kol..

jara 603 575 621

Zpět do obchodu