Jak vybrat elektrokolo
Pokud zvažujete koupi elektro kola je dobré si před koupi vyjasnit a vysvětlit některé fakta nejen o kolech samotných, ale i o vlastních potřebách. To znamená, ujasnit si kde a v jakých podmínkách budete na kole jezdit.
Když pomineme, že máte jasno v samotné koncepci kola, víte, už jaké kolo potřebujete zdali trekinkové nebo horské, je potřeba se podívat na elektrifikaci. Chcete-li elektro stránku kola.
Tady se pokusím Vás správně navést na to ideální elektro kolo právě pro Vás.
V zásadě jde prakticky o dvě verze umístění motoru a dva typy snímačů.
Začneme snímači.
Otáčkový snímač (kadenční snímač) je umístěný na kolech s motorem v náboji. Dnes už téměř vždy v zadu.
(u starších modelů býval v předním náboji).
Torzní snímač je součásti středových motorů, kde u lepších systému jich muže být i více.
Nyní v krátkosti představím kola s různým umístěním motoru a tím pádem i příslušným typem snímače.
Kolo s motorem v náboji používá vždy otáčkový snímač a popř. v náboji halové čidla.
Tohle to kolo pracuje tak že pokud začnete otáčet klikami, snímač vyhodnotí, že na kole jedete a dá pokyn přes řídící jednotku motoru v náboji a ten se rozjede.
Na ovládacím panelu na řidítkách si určíte jak moc má motor zadní náboj hnát
( jakým výkonem )
Pokud přestanete klikami otáčet, motor se vypne, nyní už pojedete jen setrvačností.
To samé se stane i když začnete brzdit, systém motor odpojí. Kola s tímto systémem jsou vhodná pro jízdy po městě, cyklostezkách, cestách a zpevněných lesních a polních cestičkách.
Všude tam kde si chci jízdu užít a nechat se, jak říkám já tlačit do zad. Zde opravdu stačí jen otáčet nohama ( klikami). Horší to už je v opravdovém členitém terénu nebo v prudších nebo táhlých kopcích.
Tam tento motor nereaguje okamžitě na rozdíl od středových motoru. Dochází k přehřívaní systému a bezpečnostní pojistka řídící jednotky systém odstaví
Motor se vypne. Několik krát jsem zkoušel jet do opravdu prudkých kopců s motorem v zadním náboji . Jde to a vyjedete prakticky cokoliv, ale je třeba používat celou škálu převodů a přípomoc si dát na nižší stupeň .
Kolo se středovým motorem s torzním snímačem (nebo i více snímači.)
Tady jsou čidla snímače umístěna přímo v motoru. Tento systém je sofistikovanější a umožňuje okamžitou reakci motoru. V motoru jsou soustředěná tlaková a jiná čidla, která snímají více parametru.
Hlavním je tlak vyvíjený na kliky, dalším je natočení kliky vůči ose kola, ( vysvětlím to tak, že pokud máte kliku v horní úvrati a na pedál tlačíte, systém okamžitě, a to několik krát za sekundu tlak vyhodnotí, porovná s to s nastavením na ovládacím panelu). Výpočet je ve watech a tuto informací předá do motoru.
Který jak už jsem říkal reaguje okamžitě. Pokud budete tlačit na pedál více i motor bude jinak reagovat. Tento systém je úsporný, neboť když kliky se blíží do dolní úvrati tak (kde již tolik síly nemáte) ubere a počká si na druhou nožku která se za chvíli dostane na vrchol pracovního cyklu. Jízda je tak plynulá dynamická a rovnoměrná. Tyhle vlastnosti upotřebíte ve členitém a kopcovitém terénu, ale i na cestě. V dnešní době u těchto motorů je běžnou věcí diagnostika, která umí vyhodnotit stav motoru, stav a historii a kondici baterie a celkový stav jednotlivých čidel a komponentu celého systému. Lze tak provádět přes počítačové rozhraní úpravu (update) výkonu a dalších parametrů systému.
Vhodné pro sportovce, kopcovité hráče, a borce co chtějí místo jednoho kopce si objet v ten den i další nějakou stojku. :)
V poslední době a naznačuji to i trendy ze zahraničí jak jsem viděl na různých výstavách se středové motory montují čím dále více i na trekinková kola i city kola. Jenže tyto stojí asi o 10.000,- kč více než stejné kola s motory v náboji .
A na závěr: i podrobné informace nikdy nenahradí testovací jízdu a osobní seznámení se s kolem a porovnání jednotlivých typů a systému, stalo se už hodně krát, že zákazník změnil svůj názor na základě jízdy na různých elektro kolech . Na našich prodejnách se Vám rádi pověnujeme, poradíme a umožníme vyzkoušet si různé modely a systémy elektro kol..
jara 603 575 621